هنر میناکاری روی سرامیک
نوشته شده توسط : b.gholami


هنر میناکاری روی سرامیک هنری بسیار زیبا و دلنشین است که می توان آن را بر روی ظروف مختلفی مانند سرامیک و سفال طراحی کرد. این ظروف طراحی شده را می توان برای مدت طولانی بدون آسیب و شکستگی نگهداری و استفاده کرد.

آموزش مقدماتی و حرفه ای میناکاری، این هنر چشم نواز برای هنرجویان در تمام شهرهای ایران درآمد زیادی ایجاد می کند. زیرا همه مردم و اقوام ایرانی در هر کشور و شهری هنر میناکاری روی سرامیک را دوست دارند.
میناکاری روی سرامیک هنری است که مبتنی بر نقاشی و تزئین سطح بدنه های سفالی و گاه اجسام سرامیکی است که با پوششی به نام مینا پوشانده می شود. در واقع مینا لعاب شفاف و زجاجیه ای است که از ذوب لعاب شیشه به دست می آید.تندیس کنار شبکه میناکاری بشقاب کلیک کنید.

تاریخچه میناکاری روی سرامیک

نمی توان تصور دقیقی از تاریخچه خلق آثار مینا داشت. اولین آثار میناکاری که تاکنون کشف شده، شش حلقه طلا هستند که مربوط به 1300 سال قبل از میلاد در قبرس است. آنها تنها آثار مینای جواهرات اصلی هستند.

در ایران برخی از محققین قدمت میناکاری روی سفال را 1500 سال قبل از میلاد می دانند. به گفته پوپ که مورخ نامی است، میناکاری از ابداعات ایرانیان بوده که یکی از نمونه های بارز آن جام خسرو است که مربوط به دوره ساسانی است. اوج هنر میناکاری در دوره سلجوقیان بود. سپس در دوره صفویه در اصفهان، این هنر با نقاشی بزهای درباری و شکار بازی جلوه جدیدی از خود نشان می دهد.

در آلمان، میناکاری روی سرامیک توسط شاهزاده بیزانسی تئوفون، که با پادشاه آلمان اتو یازدهم ازدواج کرد و سپس صنعتگرانی را از سرزمین مادری خود آورد، معرفی شد. بنابراین معادن آلمان به شدت تحت تأثیر این ریشه های بیزانسی هستند. اشیاء مذهبی در قرن دوازدهم در اروپای غربی تولید شدند.

معروف ترین صنایع دستی اصفهان; مینا روی سرامیک

لعاب کاری روی سرامیک (مینای شیشه ای)

اصفهان زادگاه مینای شیشه است. این هنر امروزه به یکی از صنایع دستی مهم اصفهان تبدیل شده و بخشی از فرهنگ ایرانیان است. همه گردشگران عاشق این هنر زیبا می شوند و آن را به عنوان هدیه و سوغات می خرند.

میناکاری روی سرامیک در اصفهان به دلیل حکاکی و میناکاری بسیار زیبا، طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. ضمن اینکه صادرات این هنر در ایران بسیار زیاد است.

سوغات و صنایع دستی اصفهان را می توان به دو قسمت سوغاتی غذا و صنایع دستی اصفهان تقسیم کرد. هیچ کس نمی داند کدام دسته بهتر است. سوغاتی های خوراکی ارزان تر از صنایع دستی هستند، اما دوام کمتری دارند. بنابراین می توانید یکی از آنها یا حتی هر دو را برای خرید انتخاب کنید.

مینا روی سرامیک و مس

مینا روی مس ترکیبی از آتش و خاک است. در حالی که میناکاری روی سرامیک از ترکیب عناصری مانند آب، آتش و خاک ایجاد می شود.

منبع 





:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: